30 Mayıs 2016 Pazartesi
Gönderen
Tarihsayfaniz
Türkiye Cumhuriyeti demir yolları inşaatının ilk müteahhitlerinden ve Cumhuriyet devrinde Türkiye'nin sanayi kalkınmasını sağlayan ve iş hayatının yanında hayırsever insan olarak tanınmıştır.1886 yılında Sivas'ın Divriği kasabasında doğar.
Öğrenimini memleketinde yapmış ve aynı okulda öğretmen olarak tayin edilmiş, Ziraat Bankasının açtığı sınavı kazanarak, bu bankada çalışır. Maliye Bakanlığının açtığı bir sınavı da kazanarak, bankacılıktan maliye hizmetine geçmiş, İstanbul'a gelerek maliyenin her kademesinde memur olarak çalışmış ve daha sonra Maliye Müfettişi olmuştur.
Türkiye’nin demir yolu ağının bir bölümünün inşasını gerçekleştirmiş ve bu nedenle kendisine Mustafa Kemal Atatürk tarafından “Demirağ” soyadı verilmiştir.Nuri Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayinin ilk temellerini atmaya başlar.
İlk iş olarak 10 yıllık bir plan - program hazırlattır. Bu program gereği, Beşiktaş Barbaros Hayrettin İskelesinin yanında uçak Etüd Atölyesini kurar. Bu uçak atölyesi kısa bir sürede dev bir fabrika haline gelir.
İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı, 1941 yılı ağustosunda Nuri Bey'in doğduğu yer olan Divriği'ye uçarak gidip gelmiştir.
Nu.D.38 tipi yolcu uçağı, tamamen Türk mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardıkları Türk tipi bir uçaktır.
6 kişilik yolcu uçağının çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilmekte ve 1000 KM uçabilmektedir.
Nuri Demirağ, ilk yerli paraşüt üretimi gibi ilkleri gerçekleştirdiği için özellikle havacılık sanayisinde başarıları ile anılır.
İlk sigara kağıdı üretimini gerçekleştiren, İstanbul Boğazı’na üzerine köprü yapılması, Keban’a büyük bir baraj yapılması düşüncelerini ilk kez gündeme getiren kişidir. 1945 yılında Türkiye’nin çok partili hayata geçişteki ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma Partisi’ni kurar. Ama parti, 1946 ve 1950 seçimlerinde meclise giremez.
Adnan Menderes ve Celal Bayar Nuri Demirağ ile Birlikte Fotoğrafı
1954 seçimlerinde Demokrat Parti’den adaylığını koyar ve Sivas milletvekili olur.
Çölleşme, tarım ve hayvancılıkta gerileme, enerji, barajlar, köprüler, limanlar hakkında çalışmalar yapar.
13 Kasım 1957’de İstanbul’da şeker hastalığı nedeniyle hayatını kaybeder.
Öğrenimini memleketinde yapmış ve aynı okulda öğretmen olarak tayin edilmiş, Ziraat Bankasının açtığı sınavı kazanarak, bu bankada çalışır. Maliye Bakanlığının açtığı bir sınavı da kazanarak, bankacılıktan maliye hizmetine geçmiş, İstanbul'a gelerek maliyenin her kademesinde memur olarak çalışmış ve daha sonra Maliye Müfettişi olmuştur.
Türkiye’nin demir yolu ağının bir bölümünün inşasını gerçekleştirmiş ve bu nedenle kendisine Mustafa Kemal Atatürk tarafından “Demirağ” soyadı verilmiştir.Nuri Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayinin ilk temellerini atmaya başlar.
İlk iş olarak 10 yıllık bir plan - program hazırlattır. Bu program gereği, Beşiktaş Barbaros Hayrettin İskelesinin yanında uçak Etüd Atölyesini kurar. Bu uçak atölyesi kısa bir sürede dev bir fabrika haline gelir.
UÇAK ATÖLYESİ
Yeşilköy'de Elmas Paşa çiftliğini uçak meydanı yapmak için satın alır. Havaalanı yaptırır. Bunun bir örneği de o sıralar Avrupa'nın en modern havaalanı olan Amsterdam'da vardır.İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı, 1941 yılı ağustosunda Nuri Bey'in doğduğu yer olan Divriği'ye uçarak gidip gelmiştir.
Nu.D.38 tipi yolcu uçağı, tamamen Türk mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardıkları Türk tipi bir uçaktır.
6 kişilik yolcu uçağının çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilmekte ve 1000 KM uçabilmektedir.
Nuri Demirağ, ilk yerli paraşüt üretimi gibi ilkleri gerçekleştirdiği için özellikle havacılık sanayisinde başarıları ile anılır.
İlk sigara kağıdı üretimini gerçekleştiren, İstanbul Boğazı’na üzerine köprü yapılması, Keban’a büyük bir baraj yapılması düşüncelerini ilk kez gündeme getiren kişidir. 1945 yılında Türkiye’nin çok partili hayata geçişteki ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma Partisi’ni kurar. Ama parti, 1946 ve 1950 seçimlerinde meclise giremez.
Adnan Menderes ve Celal Bayar Nuri Demirağ ile Birlikte Fotoğrafı
Çölleşme, tarım ve hayvancılıkta gerileme, enerji, barajlar, köprüler, limanlar hakkında çalışmalar yapar.
13 Kasım 1957’de İstanbul’da şeker hastalığı nedeniyle hayatını kaybeder.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder